حجت الاسلام المسلمین عسگر دیرباز، رئیس دانشگاه قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: انتخابات یکی از دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی است که مردم در سرنوشت خودشان نقش جدی دارند و جمهوری اسلامی نیز تا به حال در برگزاری انتخابات و جلب مشارکت مردم توفیقات خیلی خوبی داشته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور، مقام رسمی دوم کشور را دارد، انتخابات ریاست جمهوری نیز نسبت به سایر انتخابات از اهمیت بیشتری برخوردار است به همین علت انتخابات ریاست جمهوری همیشه با دقت نظر و یک نوع بلوغ فکری_ اجتماعی مردم ایران همراه بوده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رشد قشر دانشگاهی در جامعه با بیش از ۳ میلیون دانشجو، تعداد زیادی فارغ‌التحصیل و اساتید دانشگاه در رشد قشر دانشگاهی در یک وضعیت مناسبی هستیم، بیان کرد: نیروی متخصص انسانی گسترده‌ای را در سطح کشور داریم که می‌توانند خادم انقلاب باشند.
وی افزود: زمانی که قشر دانشگاهی در کنار سایر اقشار مردم درصد بالایی از مشارکت را در انتخابات داشته باشند قطعاً رئیس‌جمهوری که بر سر کار می‌آید با پشتوانه مردمی قوی و جدی‌تری هم در داخل وهم درصحنه‌های بین‌المللی ظاهر می‌شود؛ زیرا از یک طرف درصد بالای مشارکت تأثیرگذار خواهد بود و هم وقتی که رئیس‌جمهور آینده ببیند که اقشار مختلف جامعه به ویژه فرهیختگان مشارکت جدی‌تری داشته‌اند می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور و برنامه‌هایی مانند برنامه توسعه هفتم از متخصصین کمک بیشتری بگیرد.
رئیس دانشگاه قم در رابطه با حضور بانوان در ارکان مدیریتی و اجرایی اظهار کرد: نسبت به اوایل پیروزی انقلاب وضعیت تغییر فراوانی کرده و میزان مشارکت بانوان در فعالیت‌های اجتماعی، مسئولیت‌ها و مناسب اجتماعی رشد چشمگیری داشته است و این امر نیز باید به تدریج فرهنگ‌ سازی شود؛ اما نباید از اینکه بانوان در جامعه نقش تربیتی بسیاری والایی دارند، غافل شویم.
وی ادامه داد: بانوان به لحاظ تربیت نسل آینده در رتبه اول هستند و به همین علت مسئولیت‌های اجتماعی باید به گونه باشد که مسئولیت اصلی و ذاتی آنان که تربیت نسل آینده و تداوم بخشی به حیات اجتماعی به نسل‌ها در طی قرون بوده است، کم رنگ نشود به همین خاطر این امر به تدریج صورت می‌گیرد.
حجت‌الاسلام المسلمین دیرباز با اشاره به اینکه نسل فعلی به لحاظ هوشیاری، تیزهوش بودن، اطلاعات عمومی و درک عمیق مسائل از جوانان اوایل انقلاب بهتر هستند، بیان کرد: برخی از خصوصیاتی مانند کم‌تر بودن صبر و درنگ، حساسیت کمتر و یا بیشتر داشتن نسبت به برخی مسائل و... در جوانان وجود دارد که نشاءت گرفته از تکنولوژی است و در همه جوامع نیز وجود دارد و امری طبیعی است و افراد مسن‌تر باید بیشتر تلاش کنند تا جایگاهی که مورد اعتماد جوانان باشند را به دست بیاورند و جوانان آن‌ها را به عنوان دوست خود در نظر بگیرند تا تعامل بین نسلی صورت بگیرد.
این استاد دانشگاه بابیان اینکه مزیت ما نسبت به سایر کشورها، بهره‌گیری از ارزش‌های اسلامی و قانون‌های دینی است، اظهار کرد: زمانی که به تاریخ انبیا رجوع می‌کنیم می‌بینیم که اولین افرادی که به آن‌ها ایمان آوردند جوانان بودند و در انقلاب نیز همین گونه بود و اکنون نیز باید به جوانان اعتماد کنیم و افراد مسن باید میدان را به جوانان بدهند و درجاهایی که اشتباه کردن خطرناک نیست، فرصت اشتباه کردن به جوانان را بدهند.
وی با تأکید بر اینکه همه ما ممکن است دچار اشتباه شویم و ارزش این بیشتر از این است که از ترس رخ دادن خطا، میدان را در اختیار جوانان قرار ندهید، ادامه داد: این امر می‌تواند به تدریج صورت بگیرد و ترکیبی از اقشار باتجربه و جوان بهترین راه است و رهبر معظم انقلاب نیز در انتصاباتی که به صورت مستقیم به دست ایشان انجام می‌شود از این روش استفاده می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: کار رسانه‌ها بسیار تأثیرگذار است و اگر رسانه‌ای بتواند ریشه‌های عمیق مسائل را به صورت عقلانی، بی‌طرفانه در اختیار مردم قرار دهد کار جهادی و مهمی انجام داده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید