پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ فراز و نشیب های قیمت مسکن، اگر چه گاها موجب کاهش قیمت فروش در برخی از مناطق شده است، اما به نظر می رسد بازار اجاره مسکن همچنان روند صعودی را تجربه می کند، آنچه موجب شده تا حال ناخوش مستاجران همچنان تداوم داشته باشد و اجاره نشینی که پیش تر آن را خوش نشینی می دانستند، این روزها به کابوسی سخت برای خانواده هایی منجر شود که باید هرساله یا به فکر افزایش ودیعه و اجاره بهای خانه هایشان باشند، یا ریاضت یافتن خانه ای شاید کوچکتر و در مناطق پایین تر شهر را متحمل شوند. شرایطی که باید آن را ناشی از ضعف در نظارت و اجرای قوانین این حوزه دانست. 
به طور مثال می توان به عدم اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در ارتباط با در نظر گرفتن سقف افزایش اجاره‌ بها اشاره کرد. موضوعی که اقبال شاکری، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس هم درباره آن بیان کرده است که متاسفانه این قانون به هیچ عنوان اجرای موفقی را تجربه نکرد. با این توضیح که اطلاع رسانی ضعیف دولت در این مسئله سبب شد تا بسیاری از مستاجران، موجران، حتی شوراهای حل اختلاف از این مسئله آگاهی نداشته باشند و این امر خود زمینه اجرا نشدن قانون را فراهم آورد.

اجاره نشینی کابوسی ادامه دار مستاجران
این موارد در مجموع موجب شده تا این روزها اقشار کارگر و حقوق‌ بگیر با نزدیک شدن به زمان سر رسید قرار داد اجاره خود، آشفته خاطر بوده و گاها نیز در یافتن راه چاره برای تامین سرپناه مناسب برای خانواده خود ناتوان باشند، زیرا که مدت هاست تسهیلات خرید و اجاره مسکن کارایی لازم را ندارد.
البته اگر هم به رقم چنین تسهیلاتی اضافه شود، هم  این امر گره گشا نخواهد بود، چرا که با توجه میزان دستمزدها این اقشار توانی برای بازپرداخت اقساط وام های در نظر گرفته شده ندارند.
ضمن اینکه بسیاری از آنها قادر به تامین شرط و شروط لحاظ شده برای دریافت وام نیستند.  علاوه براین باید به یاد داشت که همکاری نکردن بسیاری از بانک ‌ها در این خصوص و سنگ اندازی هایشان برای داشتن ضامن، تعداد زیادی از متقاضیان تایید شده هم موفق به دریافت تسهیلات مذکورنشده اند.

ناتوانی بسیاری از خانواده ها در پرداخت اقساط ودیعه مسکن
از سوی دیگر آنگونه که گفته می شود، میزان اقساط تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی برای ساکنان پایتخت ماهانه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان در قابل بازپرداخت پنج ساله خواهد بود.  رقمی که برای کلانشهر‌های دیگر ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت سه ساله و حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان و برای شهر‌های کوچک با وام ۲۵ میلیون تومانی با اقساط ۸۴۰ هزار تومان است.
بر این اساس افرادی که در دسته حداقل بگیران جای می گیرند، باید رقمی بیش از یک سوم حقوق ماهانه خود را بابت بازپرداخت این تسهیلات بپردازند. آنچه که به طور قطع نه تنها آنها را در گذران معیشت دچار مشکلات بسیاری خواهد کرد، بلکه در سال آینده نیز با توجه به روندی که بازار مسکن تجربه کرده است، در صورت تداوم شرایط مذکور باز هم دچار مشکلات مالی در زمینه تهیه سرپناه برای اعضای خانواده خود خواهند شد. آنچه که حتی قلم گرفتن نیازهای مهم زندگی از فهرست هزینه ها نیز پاسخگوی آن نخواهد بود.
علاوه بر آنچه که اشاره شد، باید گفت؛ دریافت کنندگانی که سال قبل این تسهیلات را گرفته اند، چون هنوز تسهیلات آنها به دلیل مدت دار بودن بازه دریافت وام تسویه نشده است، تا پایان این مدت  واجد دریافت این تسهیلات نخواهند بود.

اسلامی به مجلس می رود
به این ترتیب روند موجود و نمودار قیمت های بازار اجاره بها اکنون در روزهای پایاینی عمر دولت دوازدهم موجب شده تا نمایندگان مجلس درخواست احضار وزیر راه و شهرسازی را به خانه ملت داشته باشند. به این ترتیب هفته جاری کمیسیون عمران منتظر محمد اسلامی خواهد بود تا با وی در خصوص شرایط بازار اجاره مسکن نشستی را داشته باشد.
به رغم همه آنچه که بیان شد، اما اکنون براساس مصوبه ستاد ملی کرونا برای پرداخت وام ودیعه مسکن در سال جاری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
ضمن اینکه در کنار اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به خانواده‌های مستأجر، برنامه مهم تمدید خودکار قراردادهای اجاره مسکن و تعیین سقف اجاره بها برای قراردادهای تمدیدی در سال جاری نیز به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ شد. در این راستا میزان افزایش اجاره ‌بها در تهران، حداکثر ۲۵ درصد، دیگر کلانشهرها ۲۰ و سایر مناطق شهری کشور ۱۵ درصد تعیین شده است. قاعده ای که البته به نظر می رسد همچنان موجران چندان به اجرای ان پایبند نیستند، زیرا که با گشتی در بازار اجاره بها شاهد هستیم، همچنان تعداد قابل زیادی از موجران اصرار دارند، با توجه به نرخ تورم، مبلغ ودیه و اجاره‌ بهای املاک خود را افزایش دهند. رقمی که میزان آن در نواحی مختلف بازار اجاره متفاوت است.
با این وجود اما طبق مصوبه ۷۲ ستاد ملی مقابله با کرونا و مدت زمان تمدید شده، افراد واجد شرایط تا شهریورماه امسال مهلت دارند تا برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن اقدام کنند. همچنین بانک ‌ها و مؤسسات اعتباری نیز موظف هستند، پایان آذرماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند. البته بازه زمانی اشاره شده حداکثر زمانی است که برای بانک در خصوص ارائه این تسهیلات در نظر گرفته شده است. اما این که به واقع این اقدام تا چه میزان گره از کار مستاجران باز خواهد کرد، ضمن اینکه آیا بهتر نیست به جای این اقدامات که خانواده ها را برای داشتن سقفی بالای سر زیر بار بازپرداخت و اقساطی می برد که شاید بسیاری از آنها قادر به تامین آن نباشند، با اجرای مدیریت جامع در بازار مسکن و نظارتی اثر گذار، دوباره روزهای خوش نشینی را به مستاجران بازگردانند، تا سر رسید سالانه اجاره خانه هایشان به کابوسی برای سرپرست خانواده و البته دیگر اعضای آن تبدیل نشود؟
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید