پایگاه خبری تحلیلی بازار مشترک: الهام صادقی/ بازار ارز‌های بزرگ دیجیتالی همچنان ریزشی است و به نظر می رسد، روند مذکور می تواند شروعی برای پایان روند پرشتاب و صعودی ارزش رمز ارزها در جهان باشد.
آنچه که گفته می شود، دلیلش اعمال محدودیت های جدید برای استخراج ارزهای دیجیتالی در چین است، زیرا که دولت این کشور چندی پیش دستور داد؛ پروژه استخراج ارزهای دیجیتال در مراکز بزرگ باید تعطیل شود.
از سوی دیگر برخی از تحلیلگران بازار مذکور نیز با توجه به بررسی نمودار‌های اخیر رمز ارزها به ویژه بیت کوین عنوان کرده اند؛ الگوی صلیب مرگ در حال شکل گیری است. اما الگویی عنوان شده، به عبارتی کراس میانگین به چه معناست؟ در این باره باید عنوان کرد؛ الگوی صلیب مرگ، وقتی تشکیل می‌ شود که میانگین کوتاه مدت به عبارتی بازه زمانی۵۰ روزه، میانگین بلندمدت در فاصله۲۰۰ روزه را رو به پایین قطع کند.
این در حالی است که اگرچه امروز تا حدی روند نزولی بهای رمز ارزها به ویژه بیت کوین متوقف شده و تا حدی هم روند صعودی البته با شیب کُند داشته است، اما نوسانات رخ داده افق این بازار را با چالش هایی مواجه کرده است. چالش هایی که می تواند، بیت‌ کوین و دیگر ارزهای مجازی را وارد محدوده بدبینانه بازار کند، اتفاقی که پیش از این در سال 2018 نیز شاهد آن بودیم.

۵۱درصد بازار رمز ارزها در اختیار بیت کوین
اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که نوسانات ارزش بیت کوین از آن رو دارای اهمیت زیادی است که در حال حاضر نگاه معامله گران دیگر ارز‌های دیجیتالی در بازار متوجه روند آن هستند، ضمن اینکه در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت کوین قرار دارد و رتبه بعدی متعلق به اتریوم با ۱۷ درصد است.

اثرگذاری تصمیمات 2 بانک خارجی
اما در کنار آنچه که اشاره شد و توپ دلیل اصلی ریزش ها در بازار رمز ارزها به زمین تصمیمات دولت چین احتمال افتاد، ولی باید گفت، دلایل دیگری نیز در این زمینه اثرگذار بوده است، به طور نمونه افزایش نرخ بهره در آمریکا می تواند یکی از این موارد باشد. به عبارتی باید گفت از آنجا که بیشتر اعضای هیات مدیره بانک مرکزی آمریکا با بالا بردن تدریجی نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳ موافقت کرده اند، این امر نیز ممکن است در شرایط به وجود آمده اثرگذار بوده باشد.
از سوی دیگر می توان به مخالفت ‌های بانک مرکزی انگلیس با بیت کوین هم اشاره کرد. اینکه تام ماتن، مدیر بخش فناوری‌ های مالی بانک مورد نظر، بیت کوین را ناکارآمد دانسته و بیان کرده است؛ فناوری ارز‌های دیجیتالی بانک‌ های مرکزی دهها هزار برابر کارآمدتر از انجام تراکنش ‌ها با استفاده از بیت کوین خواهد بود. وی همچنین به علاقه مردم به استفاده از وجه نقد اشاره کرده است، با این توضیح که زمانی که مردم دوست دارند از وجه نقد استفاده کنند باید از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کنیم.

ریزش ها تا به کجا ادامه داد؟
اما اینکه روند نزولی در این بازار تا به کجا تداوم خواهد داشت، موضوعی است که تحلیل های مختلفی می توان از آن داشت. به طور نمونه همانطور که پیش تر نیز اشاره شد برخی از کارشناسان از الگوی صلیب مرگ سخن گفته اند، ضمن اینکه رابرت کیوساکی، نویسنده‌ کتاب پدر پولدار پدر بی ‌پول، اخیرا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره بیت‌ کوین نوشته است که «بزرگ ترین حباب قیمتی در حال بزرگ تر شدن است و بزرگ ترین ریزش در تاریخ جهان رخ خواهد داد.» وی با اشاره به این موضوع که در بازار کنونی طلا و نقره‌ بیشتری را خریداری خواهد کرد، این را هم گفته که «منتظر است تا بیت کوین به ۲۴ هزار دلار برسد تا خرید انجام دهم. ریزش‌ها بهترین زمان برای ثروتمند شدن هستند، مواظب باشید.» 

تمرکز بیت کوین در اختیار معامله گران بزرگ
با این وجود اما نباید از این موضوع نیز غافل ماند که  برخی از بررسی ها نیز‌ نشان می ‌دهد، برای نخستین بار از اکتبر، دارندگان بیت کوین بسیار بیشتر از آنکه دست به فروش دارایی خود بزنند، اقدام به خرید این رمز ارز کرده اند. بنابراین می توان اینگونه در نظر گرفت که با فروش انجام شده که اغلب از سوی معامله گران خرد انجام شده، تمرکز بیت کوین در اختیار دارندگان و معامله گران بزرگ آن بیش از پیش افزایش یافته است. البته این بررسی رفتار معامله گران قدیمی با سابقه بازار ارزهای دیجیتالی را در بازه زمانی حداقل ۶ ماه نگهداری بیت کوین مورد ارزیابی قرار داده است.
در خصوص آنچه که پیش تر با محوریت الگوی صلیب مرگ نیز بیان شد، باید گفت که اگرچه تحلیگران نگران کراس میانگین متحرک ۵۰ روزه و ۲۰۰ روزه هستند، که اصطلاحا به تقاطع مرگ معروف است. ولی در سال گذشته میلادی نیز شاهد بودیم که با اینکه میانگین متحرک ‌های اشاره شده همدیگر را قطع کردند، ولی ریزش سنگینی در این بازار مشاهده نشد. بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که الزاما قرار نیست تمامی پیش بینی ها و نظرات عنوان شده در باره دورنمای احتمالی بازار رمز ارزها به ویژه بیت کوین درست از آب در آید. بلکه تمامی این ها فقط و فقط احتمالاتی بوده که مورد برررسی قرار می گیرد و به درصد احتمال بروز روند صعودی یا نزولی در این بازار می پردازد.

کاهش نرخ هش به دلیل توقف کار استخراج ‌کنندگان بزرگ
به هرحال اگر نگاهی به نمودار نوسانات بهای بیت کوین دربازه زمانی بلند مدت داشته باشیم، متوجه خواهیم شد؛ این ارز در یک کانال حدود چهار ساله در حال نوسان بوده،  که پس از برخوردن به سقف کانال در قیمت ۶۴ هزار دلار ریزش را تجربه است.
ضمن اینکه نمودارها و اظهارات کارشناسان گویای این مطلب است که حمایت خط میانی (Midline) این کانال در سطح قیمت حدود 24 هزار دلاری قرار دارد. آنچه که موجب شده تا حتی صحبت از ریزش بهای بیت کوین به محدوده قیمتی پایین تر از 24 هزار دلار نیز به میان آید.
البته از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز به این موضوع پرداخته اند که در هر صورت این رمز ارز در محدوده ۳۰ تا ۳۳ هزار دلار از حمایت قابل توجهی برخوردار بوده و براین اساس احتمال شکست و ریزش بیشتر از آن را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. علاوه براین به این موضوع نیز پرداخته شده است که در صورت شکست این مرز قیمتی، حمایت های ۲۷ و ۲۵ هزار دلار نیز در این روند وجود دارد.
علاوه براین  باید گفت؛ این روزها یکی از مهمترین علت های ریزش ها در بازار بهای این رمز ارز، کاهش نرخ هش یا هش ریت (HashRate) است به عبارتی کاهش در مقدار سرعتی که یک ماینر موفق به حل هش‌ می‌ شود تا پاداش دریافت کند، دلیل آن را باید توقف کار استخراج ‌کنندگان بزرگ در چین دانست، کاهش ها و نوسانات قیمتی که در این بازار نیز مانند سایر بازارها به نوعی برای برخی ها ایجاد ترس می کند و ممکن است همین شرایط نیز اثرات مختلفی بر بازار داشته باشد.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید