نقد دولت| انسیه ربیعی_ روز گذشته نخستین نشست خبری سید ابراهیم رئیسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. این نشست توسط تحلیگران داخلی و خارجی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت اما نکته ای که در این میان بیش از همه توجه رسانه های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد، تنها یک سوال بود که رئیسی در پاسخ به خبرنگار «راپلی» روسیه مبنی بر اینکه آیا بعد از لغو تحریم‌ها حاضر به ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا هست یا نه؟ گفت: خیر.
ساعتی نگذشت که برخی در فضای مجازی با هشتگ خیر، رئیس دولت سیزدهم را نسبت به این پاسخ همراهی کردند اما از سوی دیگر این پاسخ یک کلمه ای واکنش های زیادی را به همراه داشت. در این باره علی مطهری نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس دهم در توییتی نوشت: « در موضوع ملاقات با بایدن به جای آنکه بگویند خیر، باید می گفتند« فعلا خیر، در آینده بستگی به رفتار آمریکا دارد» و هم چنین محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا در واکنش به سخنان برجامی آیت الله رئیسی گفت: «ایشان علیه برجام حرف زدند تا به زعم خودشان بتوانند از طرف مقابل امیتاز بگیرند. این بازی را آقای جلیلی در دولت احمدی نژاد هم انجام داد و هیچ نتیجه ای نداشت.»
سیاست خارجی جزو سیاست های ابلاغی رهبری است
در ادامه نیز حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به نشست خبری روز گذشته آیت الله رئیسی به خبرنگار «نقد دولت» گفت: «سیاست خارجی کشور ما بر اساس نقشه راهی است که رهبری تعیین کرده اند و جزو سیاست های ابلاغی ایشان است.»
لزوم استفاده از تاکتیک ها
دبیر کل حزب سبز در ادامه تصریح کرد: «رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مجری این دستورات هستند و فقط می توانند از تاکنیک های مختلف استفاده کنند. اینطور نیست که تصمیم گیرنده آقای رئیسی باشند که بگویند بله یا خیر!»
پاسخ به خبرنگار «راپلی»
وی به سوال خبرنگار «راپلی» روسیه و پاسخ بی درنگ رئیسی اشاره کرد و گفت: «در پاسخ به خبرنگار «راپلی» به نظر می رسد که باید گفته می شد «ما مذاکره ای با آمریکایی ها نداریم که بخواهیم با بایدن صحبت کنیم» و این پاسخ معقول تر از این است که بخواهیم بله یا خیر بگوییم چون این قبیل واکنش ها تبعاتی در سیاست خارجی به همراه دارد.
خارج از برجام با آمریکا مذاکره نداریم
کنعانی مقدم با بیان اینکه در برجام یکی از طرف های مذاکره آمریکاست خاطرنشان کرد: «در چارچوب برجام مذاکره می کنیم و این مذاکرات در جریان است و با آمریکا خارج از برجام مذاکره ای نداریم و اگر بناست مذاکره ای صورت پذیرد بر اساس سیاست های ابلاغی رهبری خواهد بود.»  
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید