محمد صوفی ـ تهیه‌کننده و کارگردان ـ این روزها مشغول کارگردانی فصل دوم برنامه «محاکات» است که اجرای آن را منصور ضابطیان به عهده دارد.

برنامه‌ای گفتگومحور که بر مبنای قصه‌های واقعی مردم از اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد. این برنامه در ایام نوروز ۱۴۰۰ و ماه مبارک رمضان نیز روی آنتن شبکه دوم سیما رفت و حالا قرار است که فصل دوم آن نیز تولید و پخش شود.

صوفی که تولید برنامه‌های تلویزیونی «نقره»، «صدبرگ»، «فرش‌واژه»، «رادیو شب» و «رادیو هفت» را در کارنامه دارد، در گفتگویی با ایسنا درباره برنامه محاکات شبکه دو اظهار کرد: این فصل نسبت به فصل اول، تغییرات کوچکی دارد. طراحی اولیه برنامه با سرکار خانم مریم نوابی‌نژاد بود که کارگردان فصل اول هم بودند. من تقریبا از پیش‌تولید فصل اول به عنوان مشاور برنامه به گروه تولید اضافه شدم. خوشبختانه این کار گروهی در فصل اول جواب داد و مردم استقبال خوبی از برنامه کردند.

او درباره تغییرات فصل دوم افزود: برنامه در عید نوروز و ماه رمضان پخش شد و در شکل و ساختار خود موفق بود. هنوز آن قدر از عمر آن نگذشته است که بخواهیم تغییراتی اساسی در آن اعمال کنیم؛ بنابراین با همان ساختار و البته تغییراتی اندک پیش خواهد رفت. هرچند سعی کردیم در این فصل، موضوعات متنوع‌تر باشند.

صوفی ادامه داد: در فصل اول قرار بر این بود که کارشناسان برنامه از میان روایت‌ها تعدادی را برای تبدیل  یک اثر سینمایی، نمایش یا یک رمان انتخاب کنند اما در فصل جدید بخش نمایشی کار، کنار رفت و اصالت را روی قصه گذاشتیم. به عبارت دیگر در فصل دوم، قصه‌های برگزیده، تبدیل به یک مجموعه داستان خواهد شد که چاپ می‌شوند.
وی در توضیح این امر گفت: پس از انتخاب قصه‌ها، تیمی در کنار راویانی که صاحبان قصه برگزیده هستند قرار می‌گیرد تا یک خروجی مناسب داشته باشیم. در دوره قبل برخی از قصه‌ها به‌عنوان پیشنهاد گروه محاکات برای تولید یک اثر نمایشی انتخاب شدند اما تولید یک اثر نمایشی پیش‌نیازهای زیادی لازم داشت و فقط با پیشنهاد ما میسر نبود و ضمانت اجرایی آن کم بود. بدین‌خاطر این‌بار تمرکزمان روی قصه‌گویی و خود قصه‌گوست این‌که چه قصه‌ای تعریف می‌شود.
صوفی افزود: تفاوت دیگر این فصل نسبت به فصل اول این است که این‌بار مردم، قصه برگزیده را انتخاب می‌کنند. در حالی‌که در فصل اول، قصه منتخب توسط کارشناسان برنامه انتخاب می‌شد. این‌بار کارشناسان ما فقط کاندیداها را مشخص می‌کنند و در شب‌های منتهی به شب یلدا این قصه‌ها دوباره تکرار خواهد شد تا مردم  از طریق سازوکاری که معرفی می‌شود به آن رأی بدهند. نتیجه هم در شب یلدا اعلام می‌شود.

کارگردان «محاکات» بیان کرد: در حال حاضر، سیمافیلم کلیه قصه‌های فصل اول محاکات را از ما خواسته و علاقه‌مند است که تا از بین آن‌ها  قصه‌هایی را به‌عنوان هسته اصلی یک اثر نمایشی انتخاب کند.
وی درباره زمان پخش فصل دوم این برنامه گفت: قسمت اول فصل دوم برنامه محاکات از فردا ۲ تیر پخش می‌شود. این برنامه برای پخش هفتگی در نظر گرفته ‌شده و چهارشنبه‌ و پنجشنبه‌ هر هفته در همان ساعت همیشگی پس‌از بخش خبری شبکه دو پخش می‌شود.
او تشریح کرد: یکی از اهداف برنامه محاکات این است که نشان دهد که مردم عادی می‌توانند قصه‌هایی متفاوت و جذاب داشته باشند. هرچند ما گاهی فراموش می‌کنیم. نویسنده‌ها یا فیلم‌نامه‌نویس‌هایی که در فکر خلق یک اثر دراماتیک هستند گمان می‌کنند باید یک قصه تخیلی را بنویسند در حالی‌که بعضی از قصه‌ها جلوی چشم ماست. زندگی مردم عادی می‌تواند هسته اصلی یک اثر دراماتیک قوی باشد؛ البته در بعضی از مناسبت‌ها احتمالاً چهره‌هایی داریم که آن‌ها هم قصه‌های جالبی دارند و در برنامه حضور خواهند داشت.

این کارگردان اضافه کرد: طرح اولیه این برنامه بر پایه درستی بود. برای همین ما توانستیم در همان فصل اول با اضافه کردن جزئیات، کار را به سمت تولید یک اثر نو و متفاوت ببریم که با آنچه که به‌صورت روتین در تلویزیون در حال پخش است فرق داشته باشد.

وی درباره نحوه حضور تماشاچیان بیان کرد: حضور تماشاچی‌ها در برنامه به دلیل شرایط کرونایی به این شکل طراحی شده است. همین تفاوت‌ در جزئیات در برنامه‌سازی است که یک برنامه را متمایز می‌کند. حضور این‌ همه تماشاچی در کنار ضبط برنامه کار ساده‌ای نیست. این فرم در دنیا چیز عجیبی نیست. در دنیا خیلی از برنامه‌ها در دوران کرونا این شکل از حضور تماشاچی را اجرا کردند. در ایران، برنامه محاکات در حضور مجازی تماشاچیان، پیشگام شد. تا زمانی‌ هم که شرایط کرونایی حاکم باشد ما این فرم را خواهیم داشت.
صوفی افزود: برنامه‌های تلویزیونی در یک‌سال و نیم گذشته که درگیر کرونا شدیم جز چند توصیه بهداشتی نشانی از این‌که محصول دوران کرونا هستند ندارند. نمی‌گویم برنامه‌ها در این دوران خیلی باید تغییر کنند اما وقتی برنامه‌ای در این دوران تولید می‌شود باید تاثیر کرونا در آن برنامه دیده شود تا وقتی مخاطب، برنامه را نگاه می‌کند متوجه شود که این برنامه هم شبیه زندگی او درگیر مسائل کرونا شده است.
وی اظهار کرد: ترکیب کارشناسان در فصل دوم «محاکات»، تغییر نکردند چون خیلی از زمان برنامه نگذشته و برنامه هنوز جوان است؛ بنابراین همه کارشناس‌ها حضور دارند.

وی در نهایت اضافه کرد: با شروع برنامه، راه‌های ارتباطی را معرفی می‌کنیم تا هر کسی که فکر می‌کند قصه‌ی زندگی‌اش، قصه‌ی جذابی است و به درد برنامه «محاکات» می‌خورد از آن طریق با ما ارتباط برقرار کند و اطلاعاتش را به ما بدهد تا دوستان ما پیگیری کنند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید