علیرضا غفارپور در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد، با بیان اینکه کلیه پروژه‌های سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه (توسعه و بهینه‌سازی) در واحد طراحی و مهندسی تعریف می‌شود، اظهار کرد: در این واحد سالانه یک سبد پروژه تعریف و در کنار آن خدماتی از جنس طراحی برای نواحی مختلف ارائه می‌شود. به‌علاوه، واحدهای خدمات فنی و قراردادی، جانمایی و مرکز اسناد نیز در کنار این بخش حضور دارند و از عوامل مهم پیشبرد طرح‌های مهندسی محسوب می‌شوند.

وی افزود: جنس خدمات واحد مهندسی کارخانه از جنس «توسعه»، «بهینه‌سازی» و «پشتیبانی» است. این مسئله از ابتدا نیز در قالب نظام ایلوا برای فولاد مبارکه پیش‌بینی شده است.

مدیر طراحی و مهندسی فولاد مبارکه تصریح کرد: در تعریف و انجام مطالعات یک پروژه، آیتم‌های مختلفی مانند مصرف انرژی، مباحث زیست‌محیطی، جنبه‌های مالی و اقتصادی و مباحث مرتبط با ظرفیت تولید و کاهش تعمیرات لحاظ می‌شود، هرچند کاربرد یا هدف پروژه‌ها متفاوت باشد. برای مثال، آیتم‌های مذکور ممکن است در پروژه‌های اجرایی توسعه یا محیط‌زیست یا موضوعات مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی با رویکردهای مختلفی لحاظ شود.

غفارپور گفت: به‌طور متوسط سالانه حدود 150 تا 200 پروژه اولویت‌دار از حدود 700 پیشنهاد موجود به واحد مهندسی کارخانه وارد می‌شود. در همه پروژه‌های اولویت‌دار سعی بر به اتمام رساندن پروژه در مدت‌زمان یک سال است، اما گاه به‌دلیل برخی مسائل اتمام فرایند پروژه بیش از یک سال طول خواهد کشید. با این حال باید توجه داشت که حداقل در 70 درصد موارد، این پیشرفت در یک سال ابتدایی آغاز پروژه قابل دست‌یابی است.

وی ادامه داد: در بازه زمانی 5 سال اخیر، از 1250 پروژه‌ای که به این بخش وارد شده، نزدیک به یک‌هزار مورد انجام شده و حدود 250 مورد در دست اقدام است. باید توجه داشت که شاید بسیاری از پروژه‌های اجراشده در این بخش به نظر توسعه‌ای نباشد، اما دقیقا یا از جنس توسعه و یا در راستای توسعه است. همچنین بسیاری از بهبودها و پروژه‌هایی که در این بخش تعریف می‌شود به‌نوعی پشتیبان تولید است؛ بنابراین فعالیت این واحد دقیقا در راستای پشتیبانی و حمایت از تولید است.

مدیر طراحی و مهندسی فولاد مبارکه تصریح کرد: در سال جدید پروژه‌های متفاوتی در نواحی مختلف با هدف  توسعه تعریف شده است. برای مثال، در پروژۀ نورد گرم 2، بسیاری از پروژه‌های پشتیبان و جنبی در این واحد تعریف و اجرا می‌شود. آزمایشگاه تست محصول و تجهیزات مربوطه، تأمین انرژی (آب، برق و گاز)، تجهیزات و شبکه مخابرات و داده و همچنین جاده‌های دسترسی و مسیر ریلی جهت ورود و خروج محصولات نهایی این بخش ازجمله پروژه‌های حائز اهمیت این حوزه است که در حال انجام مطالعات اجرایی آن هستیم. همچنین پروژه‌های دیگری در سایر نواحی تولیدی و پشتیبانی و ستاد در این مجموعه تعریف شده و در دست طراحی است.

غفارپور اظهار کرد: از بین تقریبا 200 پروژه موجود برای اجرا در هر سال، تقریبا 30 تا 40 پروژه از جنس توسعه کلان است؛ اما از نظر مالی همین تعداد پروژه بیش از نیمی از کل بودجه سرمایه‌گذاری سالیانه شرکت را جهت طرح‌های توسعه به خود اختصاص می‌دهد. سایر پروژه‌ها نیز از جنس بهینه‌سازی و در راستای بهبود یا پشتیبانی از شرایط موجود شرکت است. ما به همراه متقاضیان پروژه‌هایی را در سطح شرکت تعریف می‌کنیم که یا به پشتیبانی و رفع موانع تولید مربوط می‌شود و یا با توسعه‌های خطوط تولید متناسب با شرایط داخلی و بازار در ارتباط است. این واحد همچنین بر اساس نیاز، با مدیریت اجرای پروژه‌ها در زمینه اصلاحات احتمالی و یا تغییرات طرح‌ها همکاری نزدیکی دارد.

مدیر طراحی و مهندسی فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و بهینه‌سازی در این شرکت اظهار کرد: انجام توسعه و هزینه در این مسیر از نشانه‌های پویایی و بلوغ یک شرکت است.

پیش‌بینی بودجه پروژه‌های سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در سال جاری در واحد مهندسی کارخانه، 3500 میلیارد تومان است؛ درحالی‌که همین مبلغ در سال گذشته برابر با 1800 میلیارد تومان بوده است. باید توجه داشت که فولاد مبارکه هیچ‌گاه روند توسعه‌ای خود را متوقف نمی‌کند.

غفارپور در پایان از کلیه مجموعه‌های همکار در طراحی پروژه‌ها و به‌ویژه کارشناسان و مشاوران امر طراحی در این بخش به‌عنوان دو رکن اصلی در تعریف و طراحی پروژه‌ها تشکر کرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید