پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ اگرچه چندی قبل در مواجهه با برخی اظهارنظرها در خصوص احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری بیان کردند که در حال حاضر برنامه ‌ای برای افزایش بهای بلیت ‌ها در دستور کار ندارند، اما به نظر می رسد این سخنان آنها چندان نقشی در تصمیمات شرکت های فروش بلیت هواپیماها برای افزایش نرخ شان نداشته است.
این در حالی بوده که تجربه نشان داده است، هربار افزایش قیمت ها درست در زمانی رخ می ‌دهد که مسئولان از ثبات آن سخن گفته ‌اند. اکنون اما تنها کافی است، نگاهی اجمالی به بهای بلیت ‌ها داشته باشیم، آنچه که به راحتی حکایت از این دارد که سفرهای پروازی باز هم به تدریج از برنامه‌ بسیاری از خانواده‌ های ایرانی قلم گرفته خواهد شد.
البته باید گفت که حدود هشت ماه قبل بود که شورای عالی هواپیمایی کشوری تصویب کرد تا شرکت‌ های هواپیمایی اجازه داشته باشند، ۱۰ درصد به نرخ ‌های پروازهای داخلی خود اضافه کنند، آن هم نسبت به نرخ ‌نامه به روز شده در خردادماه همان سال، ضمن اینکه عنوان شد؛ محدودیت حداقل نرخ برای پروازهای داخلی برداشته شود.
به این معنا که شرکت‌های مذکور فقط باید سقف بهای بلیت‌ هایشان را  برای مسیرهای پروازی رعایت کنند. 

توضیحی به نام اقدام غیرقانونی
با این وجود اما تنها کافی است؛ قصد سفر پروازی به شهر دیگری را داشته باشید و سری به قیمت ها بزنید. آنجاست که به وضوح خواهید دید، باید رقم بیشتری را برای سفر نسبت به نرخ های مصوب شده هزینه کنید، آن هم در شرایطی که همچنان مسئولان یا آن را رد می کنند، یا به این موضوع اکتفا خواهند کرد که این اقدام غیر قانونی بوده است.
اما سئوال این است، چرا وقتی نهاد یا نهادیهایی برای متولی گری در این بخش وجود دارد، شرکت ‌های هواپیمایی به راحتی از روی سقف تعیین شده برای نرخ پروازهای داخلی پرواز می کنند؟!
نکته جالب این است که درست دو روز قبل محمد ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی گفته بود؛ با دستور وزیر راه و شهرسازی، همچنین پیگیری ‌های سازمان مذکور به سرعت افزایش 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما اصلاح و حذف شد. البته وی این را هم بیان کرد؛ مسافرانی که مجبور شده اند به دلیل این افزایش غیر قانونی قیمت بلیت را به بهای زیاد خریداری کرده اند، می توانند برای بازپس گیری آن اقدام کنند. به این شیوه که ابتدا از شرکت فروشنده بلیت در خواست کنند تا مبلغ اضافه دریافت شده را به آنها بازگرداند و اگر به نتیجه نرسیدند آن زمان به سامانه شکایات مردمی سایت سازمان هواپیمایی کشور مراجعه کنند. 
اظهار نظری که البته به نظر می رسد، شرکت های مذکور توجهی به آن نداشته اند و همچنان با بهای مورد نظر اقدام به فروش بلیت می کنند. بدون اینگه نگرانی از این رفتار خود داشته باشند.
آنچه که به نظر می رسد به ضعف نظارت نهادهای متولی و دولت در این زمینه باز می گردد، ضمن اینکه شاید بتوان گفت اکنون که دولت دوازدهم خود را برای واگذاری سکان مدیریت کشور به رئیس جمهور منتخب آماده می کند، قصد ندارد در این زمینه تلاش چندانی داشته باشد.

ایرلاین ها چه می گویند؟
این در حالی است که در آن سوی ماجرا البته شرکت های هواپیمایی نیز از ناتوانی در تامین هزینه ها می گویند که دلیل اصلی برای انجام چنین اقدامی از سوی آنها است. 
ضمن اینکه مجتبی یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس معتقد است که در شرایط کنونی صنعت هوایی کشور به علت عدم حمایت و بی توجهی دولت وضعیت نامناسبی ندارد. به گفته وی افزایش نوسانات ارزی موجب شده تا هزینه‌ های ایرلاین ‌ها در مقایسه با گذشته افزایش یابد و شرکت‌ های هواپیمایی حتی برای  پرداخت حقوق کارکنانشان دچار مشکل باشند.
دلایلی که در کنار نبود حمایت و نظارت از سوی متولیان امر موجب شده تا به رغم اینکه طبق اظهارات ذیبخش مبنی براینکه امسال هیچ جلسه ‌ای در خصوص بالا رفتن بهای بلیت ها برگزار نشده است و تصمیمی هم در این باره نداشته ایم بلکه تنها اعلام درباره افزایش قیمت ها به آبان ماه سال گذشته باز می گردد، شاهد روند صعودی بهای سفرهای پروازی باشیم.
این موارد موجب شده هرچند که مسئولان امر افزایش بهای بلیت ها را غیر قانونی می دانند، اما شرکت ‌های هواپیمایی توجهی به نرخ های مصوب آبان ماه سال 1399 نداشته باشند و قیمت هایشان را افزایش دهند. به طور نمونه بهای بلیت پرواز تهران به مقصد مشهد تا سقف یک میلیون ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

سوء مدیریت و بی توجهی شاید مهمترین عامل
این افزایش قیمت ها البته در سایر مسیرهای نیز رخ داده است. روند صعودی که با مروری بر اتفاقات مشابه در گذشته این امکان را به ذهن متبادر می کند که شاید این شروعی برای افزایش دوباره قیمت ها باشد، زیرا که به رغم گذشت چندین روز از این امر، مسئولان سازمان هواپیمایی تنها به رد یا غیرقانونی دانستن آن اکتفا کرده اند و حداقل تا به امروز خبری از اصلاح قیمت‌ ها و برخورد با متخلفان نیست.
این در حالی بوده که عضو کمیسیون عمران مجلس براین باور بوده که سوء مدیریت در این خصوص در کنار بی توجهی ‌های متعدد مسئولان دولتی موجب شده تا صنعت هوایی کشور در شرایط نامطلوبی گرفتار شود و براین اساس به سراغ دسترس ترین و کوتاه ترین، همچنین سریع ترین راه برای حل مشکل و تامین منابع مالی مورد نیاز خود برود. راهکاری که البته باید به خاطر داشت خود نیز به نوع ایرلاین ها را متضرر می کند، زیرا که به دنبال گران شدن بلیت ها و پیشی گرفتن قیمت ها از نرخ مصوب تعداد مسافران نیز کاهش یافته و این امر خود موجب متضرر شدن آنها می شود. دوری باطل که در نهایت باز هم به تصمیم گیری این شرکت ها برای افزایش بهای بلیت شاید منجر خواهد شد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید