پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ اگر چه حدود دو هفته قبل برخی از تحلیلگران سنگ اندازی امارات در مذاکرات اوپک پلاس را احتمالی برای سقوط بهای نفت دانسته بودند، مانند شرایطی که در زمان جنگ قیمت میان عربستان و روسیه شاهد آن بودیم، اما پیش‌ بینی هایی که در باره کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده صورت گرفت، موجب شد تا قیمت طلای سیاه در مجموع روند صعودی را در پیش گیرد.
روندی که بهای نفت را روز گذشته به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۸ رساند هرچند که در معاملات امروز باز رقم مذکور با کاهش روبرو شد. نوساناتی که شاید موجب شده تا برخی از کارشناسان براین باور باشند که انتظارات برای کاهش بیشتر موجودی نفت خام این کشور حتی بیشتر از ترس شیوع ویروس های جهش یافته کرونا می تواند بهبود اوضاع اقتصاد جهانی را به چالش بکشد.

پیامد تداوم اختلافات میان تولیدکنندگان بزرگ
از سوی دیگر هشدارهایی در این خصوص داده شده است که تداوم اختلاف میان تولیدکنندگان بزرگ نفت در اوپک پلاس، اگر موجب بروز شکاف میان اعضا شود، این امر حتی می تواند زمینه از هم پاشیدن گروه را فراهم آورد و به این ترتیب بازار مذکور ممکن است شاهد یک سقوط قیمت باشد.

تلاش روسیه برای میانجی گری
شرایطی که به نوعی آژانس بین المللی انرژی نیز در خصوص آن هشدار داده و آن را دلیلی برای بروز جنگ قیمت ها دانسته است. آنچه که موجب شده تا اکنون روسیه در پشت صحنه سعی داشته باشد تا ریاض و ابوظبی را پای میز مذاکره بازگرداند، زیرا که بن بست پیش آمده، وضعیت پیچیده نفت را تقویت می خواهد کرد و هر چه این زمان طولانی تر شود، به طور قطع این امر زمینه ساز مداخله تعداد بیشتری از قدرت های جهانی می شود زیرا تورم در خصوص سوخت های فصلی از نگرانی های اساسی بسیاری از کشورهای جهان است. موضوعی که کوین سالمون، تحلیلگر StoneX مدتی قبل به آن اشاره کرده بود.

پیش بینی که محقق نشد
علاوه بر این موارد، فروردین ماه گذشته نیز کارشناسان از این موضوع سخن گفته بودند که با افزایش یافتن میزان تولید طلای سیاه در خاورمیانه، همچنین اینکه تولید نفت دریای شمال به خاطر ورود به فصل تعمیرات کاهش خواهد یافت، تولیدکنندگان نفت ‌هایی که بر اساس برنت قیمت‌ گذاری می‌ شوند، قیمت کالای شان را پایین خواهند آورد تا قابل رقابت با درجات نفتی خاورمیانه باشد.
البته چندی قبل نیز اسکات شفیلد، مدیرعامل شرکت نفتی پایونییر نچرال ریسورسز آمریکا اعلام کرد بوده با احیای تولید نفت آمریکا میزان عرضه نفت این کشور به مقدار یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به این ترتیب، صنعت نفت ایالات متحده با جنگ قیمتی دیگری مواجه خواهد شد. آنچه که البته تا به امروز محقق نشده و پیامد آن نیز افزایش بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی بوده است.
این در حالی بوده که آمارهای موسسه امریکن پترولیوم، حکایت از این دارد؛ ذخایر بنزین آمریکا در هفته اخیر ۱.۵۴ میلیون بشکه کمتر شده، از سوی دیگر ذخایر سوخت های تقطیری ۳.۷ میلیون بشکه افزایش را تجربه کرده است.


علاوه براین نظرسنجی بلومبرگ که پیش از انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا انجام شده است، موجب شده تا تحلیلگران پیش بینی کنند ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته چهار میلیون بشکه کاهش بافته است.

تولیدکنندگان به بن بست مذاکرات پایان دهند
در این زمینه هرچند تا به امروز پیش بینی شفیلد شکل حقیقت به خود نگرفته است اما نظر وی احیای تولید نفت آمریکا، به یک جنگ قیمتی دوباره هم منجر خواهد شد.
با این وجود اما اکنون آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش خود نسبت به این موضوع هشدار داده است که بازارهای جهانی نفت دچار کمبود قابل توجه عرضه خواهند شد و راهکار برون رفت از این شرایطی این بوده که تولیدکنندگان اوپک پلاس به بن بست مذاکرات پایان داده و با افزایش تولید موافقت کنند.
در این میان اما منابع اوپک پلاس نیز اعلام کرده اند که هنوز در رابطه با برطرف کردن اختلاف های رخ داده میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی پیشرفتی نداشته اند. آنچه که هفته گذشته نیز از توافق برای افزایش تولید طلای سیاه ممانعت کرده بود.

شرط افزایش تمایل به ریسک سرمایه گذاران
این در حالی است که کارشناسان به موضوع دیگری هم اشاره دارند، اینکه حتی اگر اوپک پلاس نیز در این خصوص توافق لازم را به عمل آورد، افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز که این گروه در نظر دارد، پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان نخواهد بود.
شرایطی که در مجموع موجب شده تا عده ای از تحلیگران بیان کنند نگاه خوش بینانه درباره عرضه محدود و کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده، همچنین صعودی بودن سهام جهانی، می تواند بسترساز افزایش تمایل به ریسک در میان سرمایه گذاران در این حوزه باشد و نتایج قابل توجهی نیز برای این تجارت عظیم جهانی با خود به همراه بیاورد.

اشاره به این نکته ضرورت دارد که اگرچه اوپک پلاس تلاش داشت تا طرح افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز را به تصویب برساند، اقدامی که از اوت تا دسامبر سال ۲۰۲۱ در استانه آن قرار داشت، ولی مذاکرات این گروه در پنجم ژوئیه به سرانجام نرسید.
علاوه براین با همه تلاش های میانجی گری که صورت گرفت تا اختلافات پیش آمده رفع شود، ولی همچنان شاهد هستیم این توافق در بن بست بوده و نمایندگان گروه مذکور نیز اظهار دارند؛ حالا که میزان فروش اوت تعیین شده و تعداد قابل توجهی از کشورهای منطقه خلیج فارس خود را برای تعطیلات مذهبی که پیش رو دارند، آماده می کنند، مذاکرات در دور بعدی در خصوص حجم عرضه در سپتامبر خواهد بود.
اما این معادلات سوی دیگری نیز دارد، اینکه طبق بر برآوردهایی که آژانس بین ‌المللی انرژی داشته است، گروه اوپیک پلاس در ژوئن ۴۰.۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.
حال در صورتی که به افزایش تولید مورد نظر در ماه میلادی که در آن قرار داریم، نیز ادامه دهد، باز هم به طور کلی مقدار تولید همچنان کمتر از ۴۳.۴۵ میلیون بشکه در روز می شود که آژانس مذکور پیش تر پیش بینی کرده بود، باید این گروه در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ اقدام به تولید آن کنند.

میزان ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته
آنچه پیامدش باز هم کاهش سطح ذخایر موجود خواهد شد. اشاره به این موضوع ضرورت دارد که ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته اکنون رقمی در حدود ۱۰.۸ میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است. ضمن اینکه ذخایر مورد نظر در اوج اشباع در تابستان سال گذشته به طور میانگین ۲۵۰ میلیون بشکه بیش از این مذکور بود.
اکنون نیز معامله گران طلای سیاه در مواجهه با نتایج احتمالی که می تواند در برگیرنده وقوع یک جنگ قیمتی در این زمینه باشد شبیه آنچه که در ابتدای سال اخیر میلادی شاهدش بودیم بود، سرگردان هستند و این امر موجب شده تا قیمت های نفت با نوسان مواجه شود. نوسانی که به به نفع تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان این سوخت فسیلی نخواهد بود.
براین اساس به نظر می رسد قیمت نفت به احتمال زیاد تا زمانی که گروه اوپیک پلاس به توافقی در زمینه عرضه نرسد، روند نوسانی را تجربه خواهد کرد.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید