پایگاه تحلیلی خبری نقد دولت: الهام صادقی/ روند صعودی قیمت بلیت هواپیما موجب شده تا سفر هوایی از فهرست برنامه های سفر بسیاری از خانواده ها قلم گرفته شود، قیمت هایی که اگرچه مسافران باید آن را بپردازند اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی، همچنین سازمان هواپیمایی کشوری همچنان تاکید دارند که این افزایش بها قانونی نیست و باید شرکت ها آن را اصلاح کنند. 

تشکیل جلسه برای بررسی نرخ جاری ایرلاین ها
این در حالی بوده که از ابتدای ماه جاری قیمت ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و اکنون بعد از گذشت بیش از سه هفته نه تنها بهای آن اصلاح نشده و با متخلفان نیز برخوردی صورت نگرفته است، بلکه اکنون محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما در جلسه شواری عالی هواپیمایی کشوری در هفته جاری خبر داد است.
جلسه ای که البته به گفته وی این امکان وجود دارد که در آن با بخشی از این افزایش قیمت موافقت شود. 
هرچند که پیش تر ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرده بود؛ فعلا هیچ برنامه‌ ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی وجود ندارد.


ضمن اینکه ابتدای تیر به عبارتی همزمان با گران شدن بلیت ها سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مواجهه گلایه هایی صورت گرفته، این نوید را به مسافران ایرلاین ها داد که با دستور وزیر راه و شهرسازی قیمت بلیت ها به نرخ قبل از شروع روند صعودی رخ داده بازگشته به این ترتیب افزایش قیمت بلیت منتفی شده است. براین اساس ایرلاین ‌ها هم موظف هستند تا تفاوت قیمت دریافته از مسافران را با توجه به نرخ مصوب به آنها بازگردانند. بنابراین مسافران که رقم بیشتری پرداخت کرده اند می توانند به شرکت‌ های هواپیمایی مراجعه کرده و در صورت دریافت نکردن پاسخ در این زمینه شکایت خود را در سامانه شکایات مردمی سازمان هواپیمایی کشوری ثبت کنند تا موضوع به طور جدی پیگیری و با متخلفان برخورد شود. وعده ای که البته باید اجرایی آن را از مسافرانی پرسید که اقدام به این کار کرده اند، هرچند که ادامه فروش بلیت به قیمت مدنظر خود حکایت از نتایج این وعده دارد.

از معرفی و برخورد جدی با متخلفان چه خبر؟
در این میان اما اکنون با توجه به اظهارات ذیبخش می توان اینگونه پیش بینی کرد که احتمال رسمی شدن  برخی از قیمت های کنونی وجود دارد. این در حالی بوده که روند صعودی بهای بلیت و رسیدن نرخ بلیت یک طرفه در مقاصد پرسفر به مرز یک میلیون تومان حکایت از این دارد که بسیاری از افراد باید سفر با هواپیما را به فراموشی بسپارند.
به طور نمونه می توان به قیمت بلیت از مبدا تهران به مقصد کیش اشاره کرد که بلیت رفت آن حدود 950 هزار تومان تا یک میلیون و چهار صد هزار تومان است. تهران به مقصد مشهد نیست محدوده قیمتی اش از 880 هزار تومان تا یک میلیون و 78 هزار تومان است.


به این ترتیب باید گفت ایرلاین‌ های داخلی در هماهنگی که داشته اند در روزهای گذشته بهای تهیه بلیت پرواز‌های داخلی برای مسافرانشان را تا هر میزانی که مدنظر داشته‌ اند، افزایش داده اند و خبری از معرفی و برخورد جدی با متخلفان به رغم آنچه که از سوی مسئولان عنوان شده است، نیست. اکنون نیز این امیدواری را دارند که در جلسه پیش رو حداقل بخش قابل توجهی از این افزایش بها مصوب شود. 

ایرلاین ها چه می گویند؟
ضمن اینکه باید گفت؛ در حال حاضر شرکت ‌های هواپیمایی هم به دنبال حذف الزام قانونی فروش ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما بوده و هم   تقاضای افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را مطرح کرده اند.
شرکت های مورد نظر تاکید دارند، نرخ ‌های مصوب شده مربوط به سال قبل است و براین اساس باید در سال جاری با در نظر گرفتن نرخ تورم، قیمت جدید در پروازهای داخلی اعمال شود.
البته پیش تر به عبارتی 19 تیر برخی از رسانه ها از این موضوع خبر داده بودند که شواری عالی هواپیمایی کشوری با حضور وزیر راه و شهرسازی، سرپرست جدید سازمان هواپیمایی کشوری و نماینده ایرلاین‌ها برگزار خواهد شد تا تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص شود. جلسه ای که به نظر می رسد، شنبه اخیر نتوانست این مسئولان را دور یک میز بنشاند تا شرایط پیش آمده را مدیریت کنند و اکنون قرار است در هفته جاری این نشست مدیریتی شکل بگیرد.


براین اساس حداقل تا زمان برگزاری این جلسات ایرلاین ‌ها شرایطی برایشان فراهم است که بر اساس بلیت را به قیمت‌ های جدید به عبارتی طبق اظهارات مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری به قیمت غیر قانونی به مسافران شان بفروشند  پروازهای داخلی را به فروش رساندند. همین موضوع باعث شد تا این ذهنیت شکل گیرد که به احتمال زیاد به زودی باید شاهد تغییر در نرخ مصوب بهای بلیت سفرهای باشیم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید