نقد دولت| سالانه حدود 1 میلیون تن گوشت، ۲.۵ میلیون تن مرغ، بیش از یک میلیون تن تخم‌مرغ و بیش از ۱۰ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود. شاید کمتر پیش آمده بود که صنعت دام و طیور کشور با مشکلات عدیده و جدی رو به رو شود اما در یک سال اخیر مهم ترین مشکل این صنعت در کشور، نحوه تامین نهاده دامی بوده که اغلب به دلیل دپو در گمرکات مشکلات زیادی را برای صاحبان این صنعت فراهم کرده است.  
در یک ماه اخیر گرانی و کمبود نهاده های دامی اعتراض دامداران را به دنبال داشته است آنها در اعتراض خود خواستار تامین علوفه مورد نیاز دامهایشان شدند و عنوان کردند اگر غذای دام نباشد نه تنها شیر و گوشت نمی‌دهد، بلکه سلامت دام هم به خطر می‌افتد.
دامداران اعلام کرده اند بخش اعظمی از نهاده‌های دام خود را از بازار آزاد و با قیمت بسیار بالا تهیه می کنند که این امر اصلا مقرون به صرفه نیست. برخی دیگر از فعالان صنعت دام معتقد هستند عدم نظارت دقیق دستگاه‌های مرتبط بر قیمت نهاده‌های دامی مانند کنسانتره، ذرت، کاه و غیره سبب شده تا قیمت این نهاده‌ها نسبت به سال قبل چندین برابر افزایش پیدا کند.
غافل از اینکه میلیون ها تن نهاده دامی در گمرکات کشور دپو شده و غفلت در نحوه توزیع آن به دامداران این چنین صنعت دام کشور را به سمت نابودی سوق داده است تا جایی که دامداران به دلیل کمبود علوفه مجبور به کشتار دام مولد شدند.
در چنین شرایطی که صنعت دام کشور با مشکل تامین غذای دام خود دست و پنجه نرم می کند خبرهای مختلف از گوشه و کنار مبنی بر دپو نهاده های دامی منتشر می شود که اغلب در آستانه فاسد شدن هستند.
 در این باره جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: «در جریان بازدیدی که از گمرک بندر امام خمینی(ره) داشته بیش از ۳ میلیون تن انواع نهاده دپو شده و حتی در آستانه کپک زدن است و باید هر چه زودتر ترخیص شده و برای استفاده تولید‌کنندگان ارسال شود.»
نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس هم گفته است، در بازدیدی که از گمرک بندر امام خمینی یکشنبه ۱۳ تیر داشته ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع خوراک دام و طیور در این گمرک مانده که حداقل می‌تواند نیاز ۴ ماه کشور را برطرف کند، با این حال ۱.۵ میلیون تن در مرحله ترخیص است که بارگیری و حمل به کندی صورت می‌گیرد.
۳.۸  میلیون نهاده دپو شده است
این در حالیست که مجید موافق قدیری در واکنش به موضوع آغاز توزیع نهاده‌های دپو شده در گمرک، گفت: توزیع نهاده‌ها متوقف نشده بلکه به صورت قطره چکانی صورت می‌گرفته است به طوری که سال گذشته همین موقع روزی ۲ هزار و ۶۰۰ کامیون جذب بندر امام (ره) می‌شد که هم‌اکنون هزارو ۳۰۰ کامیون شده و طی پیگیری‌ها و توافقاتی که با وزارت راه و سازمان راهداری صورت گرفته مقرر شده است که کامیون بیشتری جهت حمل نهاده‌های دامی از بنادر ایران جذب شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: بنابراین حمل و توزیع به طور کامل متوقف نبوده است هم‌اکنون ۴ و نیم میلیون کالای اساسی دپو شده داریم که  ۳.۸  میلیون تن آن نهاده‌های دامی است.
او معتقد است: امروز مشکل اصلی نهاده‌های دامی دپوی آن نیست بلکه مشکل در توزیع است و باید به‌موقع توزیع انجام شود تا در دمای بالای بندر و رطوبت بالا کالا‌ها فاسد نشوند.
موافق قدیری بیان کرد: ولی به علت اینکه جذب کامیون کم بوده و کامیون‌ها هم موظف بودند کالا‌های شرکت‌های دولتی را در اولویت حمل قرار دهند بنابراین این موضوع باعث شد که انگیزه برای حمل کالای شرکت‌های خصوصی واردکننده نهاده‌های دامی کمتر شود. اما با پیگیری‌های صورت گرفته اجازه داده شده تا کامیون‌ها بتوانند نهاده‌های دامی دپو شده شرکت‌های خصوصی را نیز حمل کنند.
پای کامیون در میان است!
براساس ادعاهای مطرح شده در خصوص کمبود کامیون برای انتقال نهاده ها از گمرک تا دامداری ها توجه به این نکته ضروری است که کامیون‌ها روزانه این نهاده‌ها را بارگیری و به استانها ارسال می‌کنند، اما این میزان بسته به حجم مصرفی که در کشور وجود دارد، کافی نیست، روزانه ۵۰ هزار تن نهاده دامی از گمرک بندر امام خمینی به استانها حمل می‌شود، اما برای تامین نیاز فوری کشور حداقل این میزان باید دو برابر یعنی ۱۰۰ هزار تن شود.
اما معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری در مخالفت با رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان تأکید کرد: نه تنها کمبود کامیون نداریم، بلکه مازاد هم داریم، اما مجموع شرایط را به گونه‌ای رقم زده‌اند که کامیون‌داران رغبتی به حمل کالا ندارند. همچنین یکی دیگر از دلایل عدم رغبت کامیون داران این است که آنها مجبور هستند در دمای ۵۰ درجه ۱۴ ساعت برای بارگیری منتظر بمانند.
و باز هم انحصار دولتی ها!
اگر از زوایه ای دیگر بخواهیم مشکل تامین نهاده های دامی را بررسی کنیم توجه به ادعای اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران اهیمت پیدا می کند. این اتحادیه انحصار دولتی‌ها را مانع بزرگی در حمل نهاده‌های مانده در گمرک دانسته است.
حتی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، در نامه‌ای به وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: «انحصار در بارگیری نهاده‌ها از بندر امام خمینی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، عامل تاخیر در روند تامین نهاده برای مرغداران و دامداران است.»
گفتنی است با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد نهاده های دامی کشور وارداتی است، اما روند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی،واردات انجام شده، عدم رغبت و تمایل کامیون داران به حمل این نهاده ها  و نیز بیش از ۳ میلیون تن دپو نهاده در گمرکات کشور بیش از هر زمان دیگری صنعت دام کشور را در معرض خطر قرار داده است. با این وجود شاید تنها راه حل این باشد که امیدوار به عملکرد مناسب دولت منتخب در حوزه صنعت دامی کشور باشیم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید