پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ بسیاری از مردم معتقدند؛ خرید خودرو حتی وسیله نقلیه ارزان قیمت اکنون رویایی است که شاید هیچ گاه برای آنها محقق نشود. رویا و آرزویی که چند سال قبل به راحتی در دسترس بود.
مصداق بارز این امر را می توان در مقایسه ای اجمالی درباره بهای خودر در بازه زمانی یک دهه اخیر دانست. اینکه در سال 1390 اگر فردی قصد خرید پراید 111 را داشت، برای این کار تنها باید 8.500 میلیون تومان می پرداخت. رقمی که دو سال به حدود 18 میلیون تومان رسید.
اما این روزها بهای خرید این خودر چه میزان است؟ در این باره باید گفت که اگر اکنون قصد خرید این وسیله نقلیه را دارید، باید رقمی در حدود 132 تا 135 میلیون تومان برای تهیه پراید 111 مدل سال 1398 یا 1399 البته با صفر کیلومتر کارکرد بپردازید. به عبارتی رقمی نزدیک به بهای لکسوس RXدر سال 1390 که رقمی در حدود 141 میلیون تومان بوده است. البته این را هم باید عنوان کرد که 10 سال قبل می توانستید خودروی پرادو را نیز 113 میلیون تومان خریداری کنید. براین اساس می توان عنوان کرد که قیمت پراید 111 در مقایسه با سال 1390، بیش از 13 برابر شده است.
درباره قیمت تندر E2 نیز در سال 1390 باید گفت؛ این خودرو 15.700میلیون تومان به فروش می رسیده است که در حال حاضر برای داشتن آن باید 337 میلیون تومان پرداخت کرد. البته قیمت آن در سال 1392 نیز 35 میلیون تومان بود. براین اساس در یک حساب و کتاب سرانگشتی باید عنوان کرد که قیمت وسیله نقلیه اشاره شده در بازه زمانی 10 ساله 21.5 برابر شده است.
علاوه براین جالب و البته تاثر برانگیز است که بدانید یک دهه قبل اگر مشتری پژو 206- v9 بودید تنها کافی بود حدود 20 میلیون تومان پس انداز کنید. البته دو سال بعد این رقم به 52 میلیون تومان رسید که حکایت از افزایش دو برابری داشت. این روزها ولی باید برای داشتن چنین خودرویی رقمی در حدود 262 میلیون تومان پرداخت.
در ادامه می توان به پژوه 207 اتومات اشاره کرد، وسیله نقلیه ای که زمانی تنها 20 میلیون و 100 هزار تومان قیمت داشت اما در ماه جاری حدود 395 تا 405 میلیون تومان ارزشگذاری شده است.
براین اساس در یک مقایسه اجمالی می توان گفت در بازه زمانی یک دهه اخیر قیمت خودرو روند صعودی پرشتابی را تجربه کرده است، شیبی افزایشی که موجب شده تا این پرسش مطرح شود شتاب بهای خودرو تا به کجا ادامه دارد؟ دلنگرانی که این روزها نه تنها افرادی که برای اولین بار قرار است خودرویی را خریداری کنند با آن مواجه هستند، بلکه بسیاری از افرادی که قصد تعویض و ارتقاء نوع وسیله نقلیه شان را در سر دارند، آن را از خود می پرسند.
نوع خودرو |
قیمت سال 1390 |
قیمت سال 1400 |
پراید 111 |
8.500.000 |
135.000.000 |
تندر E2 |
15.700.000 |
337.000.000 |
پژو 206- v9 |
20.000.000 |
262.000.000 |
پژو 207 اتومات |
20.100.000 |
390.000.000 تا 400.000.000 |
پژو 206- تیپ 6 |
19.300.000 |
275.000.000 |
پژو 206- تیپ 2 |
14.900.000 |
210.000.000 |
سمند LX- بنزین سوز |
14.900.000 |
205.000.000 |
سورن ELX |
17.800.000 |
225.000.000 |
البته باید گفت که قیمت خودروهای داخلی در مدت یک هفته گذشته در حالی که پیش بینی می شد، ثبات را تجربه کند اما با افزایش حدود پنج تا 6 میلیون تومانی روبرو شده است.
به عبارتی نوسانات قیمت وسایل نقلیه در بازار به شکلی بوده که بیشتر خودروها دچار افزایش قیمت شده اند.
البته این روند صعودی شامل حال خودروهای مونتاژ نیز تا حدودی شد به طور نمونه سیتروئن، C3، 20 میلیون تومان افزایش بها را تجربه کرده است سوزوکی گراند ویتارا هم از ۹۹۰ میلیون تومان به قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسید.
در یک جمع بندی کلی می توان بیان کرد که این روزها بهای ارزان ترین خودروهای تولید داخل در بازار چند برابر قیمت وسایل نقلیه وارداتی به کشور در 10 سال گذشته است. آنچه که می توان در مروری اجمالی بر قیمت چنین وسایل نقلیه ای در سال 1390 به آن پی برد.
*قیمت برخی خودروهای خارجی در سال 1390
نوع خودرو |
قیمت در سال 1390 |
کیا اسپورتج |
76.000.000 |
کیا سراتو |
47.500.000 |
موهاوی |
74.000.000 |
اپتیما |
44.000.000 |
سانتافهIX55 |
82.000.000 |
سوناتا |
62.500.000 |
آزارا |
64.000.000 |
جنسیس |
86.000.000 |
هیوندایi30 |
43.000.000 |
ورنا اتومات |
23.800.000 |
آوانته اتومات |
33.000.000 |
تویوتا کمری |
59.500.000 |
کرولا |
44.000.000 |
لندکروز |
128.000.000 |
پرادو |
113.000.000 |
یاریس ( صندوق دار ) |
37.500.000 |
لکسوس RX |
141.000.000 |
دیدگاه ها