نقد دولت| انسیه ربیعی_ از انتخابات ریاست جمهوری دولت هشتم در سال 1380، نزدیک به 20 سال می گذرد اما نکته قابل توجه این است که در این دولت ها فارغ از جناح هایی سیاسی که داشتند، فقط مرضیه وحید دستجردی بود که توانست برای وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رای اعتماد بگیرد. تاکنون او تنها بانویی است که بر مسند یکی از وزارتخانه های مهم کشور تکیه زده است.     
پس از مرضیه وحید دستجردی، معصومه ابتکار بانوی دیگری است که در دولت هشتم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در دولت یازدهم معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و در دولت دوازدهم نیز معاون امور زنان و خانواده در نهاد ریاست جمهوری شد. به عبارت دیگر هرچند نام معصومه ابتکار میان وزاری دولت های وقت دیده نشد، اما همواره مورد توجه دولتهای اصلاحلات و اعتدال بوده است. 
شهیندخت مولاوردی نیز یکی دیگر از بانوان فعال در حوزه سیاست است که در دولت یازدهم به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده  و نیز دستیار امور حقوق شهروندی از سوی حسن روحانی انتخاب شد.
از دیگر بانوانی که توانسته اند در این 20 سال در دولتهای وقت موثر باشند فاطمه جوادی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم، فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس جمهور و نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری در دولت دهم، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور و زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع  دستی و گردشگری در دولت یازدهم، الهام امین زاده دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت دوازدهم بودند.     
با نگاه اجمالی در می یابیم که همواره سهم بانوان کشورمان در عرصه سیاست بسیار اندک و ناچیز بوده است. هرچند که شعار حضور بانوان در کابینه به یکی از شعارهای همه انتخابات ها در این 20 سال تبدیل شده اما در عمل روسای جمهوری حاضر نشده اند بخشی از کابینه خود را به حضور بانوان اختصاص دهند.
این در حالیست که سید ابراهیم رئیسی در دیدار اخیر خود با معصومه ابتکار، بر حمایت جدی تر تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه زنان تاکید کرده و با اذعان بر اینکه عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی مورده توجه بوده است، عنوان می کند در دولت سیزدهم علاوه بر تلاش جدی برای ارتقای توانمندی‌های زنان، از ظرفیت آنان در اداره امور و بخش‌های مختلف استفاده خواهد شد.
همچنین در انتخابات 1400 سید ابراهیم رئیسی یکی از کاندیداهایی بود که بر گزینش نخبگان و مشورت با آنها برای اصلاح و انجام امور تاکید می کرد بنابراین هرچند که وزارتخانه یکی از ارگان های مهم در کشور است که تصمیم گیری ها در آنجا شکل می گیرد اما از رئیس جمهوری منتخب انتظار می رود شایسته سالاری را مبنای انتخاب کابینه خود قرار دهد. 
نکته مهم دیگر این است که در 20 سال گذشته فقط 9 تن از بانوان کشورمان توانسته اند وزیر یا معاون رئیس جمهور باشند این درحالی است که همواره بانوان نقش مهم و تاثیرگذاری در روند مدیریتی کشور داشته و دارند اما هیچ گاه نتوانسته اند به عنوان یک وزیر در کابینه دولت نقشی تاثیرگذار را ایفا کنند.
با این همه پس از انتخابات ریاست جمهوری 1400 برخلاف اینکه ابراهیم رئیسی از رسانه ها خواست تا از گمانه زنی ها درباره انتخاب کابینه دولت سیزدهم خودداری کنند اما هرازچندگاهی فهرستی از افراد با سابقه در دولت های های پیشین به عنوان کابینه دولت سیزدهم معرفی می شود که در تمامی این فهرست ها نام هیچ بانویی برای حتی یک وزارتخانه هم به چشم نمی خورد. انتظارات از رئیس جمهوری منتخب این است همانگونه که تاکنون سعی بر تشکیل کابینه فراجناحی داشته بر عدالت جنسیتی در کابینه خود نیز موکد باشد تا بانوان کشورمان بتوانند بیش از گذشته در عرصه مدیریتی کشور بدرخشند. 

    

                   


                    
                   
                     
                            
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید