پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت: الهام صادقی/ سهام پالایش یکم بعد از گذشت حدود یکسال سال از زمان پذیره نویسی و البته پس هشت ماه از ورود به بورس همچنان قرمزپوش است و سهامدارانش را به نوعی نا امید کرده است تا به آنجا که برخی از افراد به نوعی عطای آن را به لقایش بخشیده اند و منتظر هستند، در روند نوسانی و شاید به نسبت صعودی بازار سرمایه زیان خود را به حداقل برسانند تا حداقل با خسارت کمتری آن را به فروش برسانند. چشم انتظاری که البته به نظر می رسد، همچنان پایانی برای آن نمی توان تصور کرد.
زیرا حتی در هفته هایی که بازار سهام با بازدهی مثبت و با رشد شاخص کل به پایان می رسد و عمده سهام ها در بازار با تجربه روندی متعادل به کار خود پایان می دهند، باز هم سهام پالایش یکم یا همان دارا دوم همچنان در مجموع برای سهامدارانش زیان ده است.
البته نباید از یاد برد که صندوق پالایش یکم یا همان دومین صندوق سرمایه گذاری دولت که در قالب ETF پذیره نویسی شد، در بازه های زمانی مختلف تحت تاثیر روند صعودی قرار گرفته و گاها بورس با افزایش تقاضا نمادهای پالایشی رو به رو شده‌ است.

سود دهی رویایی که محقق نشد
به این ترتیب صندوق پالایشی یکم که گفته می شد، می تواند از جمله عرضه های قابل توجه در بازار سهام به عبارتی دومین صندوق قابل معامله دولتی باشد و موجبات مشارکت مردم در پالایشگاه های تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس را فراهم آورد، اما همچنان در برزخ به سر می برد و به رغم باز شدن نماد آن در بازار بورس همچنان سود دهی برای سهامدارانش نداشته است. به عبارتی سود دهی برای این دسته از سرمایه گذاران رویایی بوده که حدالق تا به امروز محقق نشده است.
نمادی که نمادی که پذیره ‌نویسی اش در شهریور ماه سال 1399 انجام شد و طبق آمار و ارقام عنوان شده بالغ بر پنج درصد مردم یا حدود چهار میلیون نفر از سرمایه ‌گذاران در آن مشارکت داشتند. ضمن اینکه بازگشایی نماد مذکور نیز خود از همان ابتدا داستان هایی را رقم زد تا این پذیره نویسی از همان ابتدا با چالش هایی همراه باشد.

افت حدود 30 درصدی بهای هر واحد
در حال حاضر نیز در روز دوشنبه، به عبارتی ۲۸ تیرماه که آخرین روز فعالیت بورس با توجه به تعطیلی 6 روزه مربوط به کرونا در استان های تهران و البرز بود، معاملات سهم پالایش قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم با افت ۰.۳۸ درصدی  رانسبت به روز ماقبل معاملات خود تجربه کرد و هفت هزار و ۱۳۱ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به سه میلیون و ۵۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یابد. البته این را هم باید عنوان کرد که در معاملات این روز آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با کاهش ۰.۵۳ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته هفت هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد.
با این وجود همچنان سهامداران صندوق دارا دوم، افرادی که حدود 11 ماه قبل در این پذیره نویسی شرکت کرده اند با زیان حدود 30 درصدی روبه‌رو باشند.
متقاضیانی که هر واحد از این صندوق به را قیمت ۱۰ هزار تومان و در مجموع ۵۰۰ واحد از آن به قیمت پنج میلیون تومان خریداری کرده اند و اکنون با حدود سه هزار تومان زیاد در هر واحد روبرو هستند.
به این ترتیب دومین صندوق سرمایه گذاری دولت، تاکنون نه تنها آورده ای برای سرمایه گذارانش به همراه نداشته بلکه این روزها خسارت قابل توجهی هم به آنها زده و ارزش دارایی شان را به میزان زیادی کاهش داده است. 
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید