نقد دولت| هفته گذشته بود که سفرای روس و انگلیس با انتشار عکسی جنجالی تلاش کردند؛ تلویحا نشان دهند ۷۴ سال بعد از کنفرانس تهران، بار دیگر در حال نزدیک شدن به یکدیگر برای تشکیل ائتلاف دیپلماتیک بین المللی علیه ایران هستند.
انتشار این عکس با واکنش های زیادی از سوی مردم و مقامات کشور همراه شد که در نهایت نیز سفارت روسیه در تهران اعلام کرد تصویر منتشر شده از دیدار سفرای انگلیس و روسیه زمینه ضد ایرانی ندارد و قرار نبوده احساسات مردم کشور دوست، ایران را آزرده کند.
این در حالیست که پیش از اعلام سفارت روسیه محمد جواد ظریف در صفحه شخصی اش در واکنش به انتشار این عکس نوشته بود: «لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران نشان داده‌اند - از جمله در طول مذاکرات برجام - که سرنوشت آن‌ها هرگز نمی‌تواند برآمده از تصمیمات سفارت‌های خارجی یا قدرت‌های خارجی باشد».
همچنین محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در فضای مجازی نوشت: «هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود».
در این راستا نیز حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با نقد دولت این اقدام را خلاف عرف دیپلماتیک دانست گفت: آنها بایستی به آنچه اتفاق افتاده پاسخ دهند.
عضو هیات رئیسه مجلس اذعان کرد: به نظر می رسد این اقدام یک طراحی پشت صحنه داشته و به همین دلیل وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس بایستی ابعاد این مطلب را مورد بررسی قرار دهند و ما هم منتظر اعلام نتیجه برسی های آنها هستیم تا ببینیم جمع بندی آها چه خواهد بود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید